Na eerdere succesvolle campagnes waar liefde en aandacht voor elkaar centraal staan komt Staatsloterij opnieuw met een ontroerend verhaal. “Elk jaar proberen we Nederland te inspireren met een mooi en hartverwarmend verhaal, waarmee we voortbouwen op de traditie die we in voorgaande jaren hebben ingezet. Juist in deze tijd van het jaar is verbondenheid met de mensen om ons heen erg belangrijk. Het maken van een klein gebaar kost vaak weinig moeite, maar kan voor de ander een groot verschil maken”, zegt Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij. “In onze commercial willen we laten zien dat het winnen van 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat het échte geluk vaak in iets kleins zit. Het delen van geluk, liefde en compassie is niet in geld uit te drukken en dat is de snaar die we bij Nederlanders willen raken.”
Groot geluk zit vaak in iets kleins
In de tv-commercial ‘Geef elkaar een beetje geluk’ volgen we Tom, een jongeman die het hondje van zijn bovenbuurvrouw, die ten val is gekomen, elke dag meeneemt op het rondje dat hij samen met zijn viervoeter Dibbes maakt. Als Tom zijn buurvrouw op een winterse dag een stamppotje komt brengen, rennen de hondjes druk kwispelend en uitgelaten naar de deur. Tijdens deze vrolijke stoeipartij krijgt Dibbes het Oudejaarslot dat zijn buurvrouw heeft gekocht, te pakken. Nadat hij dit roekeloos aan flarden heeft gescheurd, kijkt hij Tom met zijn onschuldige hondenogen aan. Tom kijkt verschikt op zijn horloge en spoedt zich met de twee honden in zijn kielzog naar een winkel. Op de valreep lukt het hem om een Oudejaarslot voor zijn buurvrouw te kopen. Als hij dit met een zucht van verlichting bij haar op tafel terugzet alsof er niets is gebeurd, komt zij net de huiskamer binnenlopen. Tot zijn verrassing overhandigt ze Tom het Oudejaarslot. “Kijk eens, voor jou, omdat je altijd zo veel voor me doet.”
De op één na mooiste prijs
In de afgelopen jaren wist Staatsloterij de harten van het Nederlandse publiek te veroveren met een reeks aansprekende eindejaarscommercials. Zo wonnen de commercials met het hondje Frekkel (2018), het egeltje Freddie (2019), het katje Frummel (2020) en vader en zoon in de commercial ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ (2022) de Gouden Loeki. Ook dit jaar tekende reclamebureau TBWA\Neboko voor het concept achter de commercial. “In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen. Zo zijn liefde voor onze dierbaren en aandacht voor elkaar veel waardevoller dan de hoofdprijs winnen. Met dit verhaal willen we laten zien hoe een kleine moeite kan leiden tot groot geluk en willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Door om te kijken naar elkaar en af en toe een helpende hand toe te steken, kunnen we namelijk voor anderen een groot verschil maken. Juist in deze onzekere tijd is deze boodschap van saamhorigheid en solidariteit belangrijker dan ooit”, vertelt Anouk Zink, Managing Director van TBWA\NEBOKO. “Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om een ontroerende campagne te maken die mensen echt aan het denken zet. Vanuit dezelfde gedachte als voorgaande jaren, is weer gelukt ook dit jaar weer een mooie en creatieve invulling aan de campagne te geven.”
Muziek door Gavin James
Ook dit jaar wordt het verhaal versterkt door verhalende, emotionele muziek. De Ierse Singer-Songwriter Gavin James tekende dit jaar voor het nummer onder de commercial. James brak in 2013 internationaal door met zijn single ‘Say Hello’ en scoorde later ook in ons land met hits als ‘The Book of Love’ en ‘Glow’. “Dit nummer met de titel ‘Once in a lifetime’ gaat over iemand ontmoeten die je leven echt verandert: een beste vriend, een partner of zelfs een buurman of buurvrouw die alles een beetje makkelijker en leuker maakt, vertelt Gavin James. “Het is voor iedereen die zich alleen voelt en eraan herinnerd moet worden dat er altijd iemand is die je leven een beetje mooier kan maken. De eerste keer dat ik het voor mijn moeder speelde, vond ze het meteen geweldig. Dat bevestigde mijn gevoel dat dit nummer voor alle leeftijden is en dat het gaat over echt contact maken. Daarom sluit het nummer ook uitstekend aan bij het verhaal van Tom en zijn buurvrouw”.
Op alle zenders te zien
De commercial wordt op 10 december om 19.00 uur gelanceerd op alle tv-zenders en wordt vervolgens tussen 10 en 31 december omnichannel uitgerold naar social media, online, radio, out of home en in de retailkanalen waar Oudejaarsloten worden verkocht.
Credits
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Ivanka Rubingh, Michael Kastelijns, Arno de Jong
Bureau: TBWA\NEBOKO
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Social Media: HOME
Influencers: First
Activatie bureau: Megawatt
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Offline edit: Editors Amsterdam
Grading: Crabsalad
Music Supervision & Audio-post production: Amp. Amsterdam // The Sonic Branding Company
Muziek: Gavin James - Once In A Lifetime (hier te beluisteren)
Post Production: Ambassadors